Jumaat, 2 Januari 2009

AdilKah Kita?

Adil....Sama rata....Sama banyak....Tak de beza...
Kenapa manusia x bleh bsikap adil?
Bkn semua?...ya..tapi kebanyakannya..8.5 dalam 10 org...
Sape?
-Ketua pada pengikutnya..
-Bos pada pekerjanya..
-Guru pada muridnya..
-Guru Besar pada cikgu-cikgu kat sekolah dia...
-Makcik kantin dgn pelanggannya...
-Pakwe pada makwe-makwenye...(yg ada ramai awex la..)
-Suami pada isteri-isterinya....(yg berpoligami..)
-Antara sesama kawan pun ada...
-DAN.....IBU BAPA pada ANAK2nya....
hahh...tgk la...ibu bapa pun xleh nak adil...ada yg yg 'ter'syg lebih...'ter'beri lebih...
'ter'layan lebih... 'ter'manja lebih...dan semua yg ''terlebih''....
kenapa ye? hentikan la...ubah la sikap tu..dgn anak2 sendiri pun camtu ke?
didikla dgn penuh kasih syg YG SAMA RATA.....
biar anak2 itu rasa di sayangi bl ada bersama keluarganya...
kasih syg yg cukup dan adil dpt mengelakkan diorg cr 'kasih syg' kat luar...
seterusnya dpt elakkan masalah sosial di kalangan mereka..
didiklah anak2 anda dgn betul...bersikap ADIL itu penting...
lastly....JANGAN PENINGKAN KEPALA CIKGU SEKOLAH UNTUK MEMBENTUK MURID YG DAH "TERCEMAR PERASAANNYA"....

2 ulasan:

Princess Liyana berkata...

Kak Azza kan?uhuhu..

btol tu kak..hm..budak2 skang buat cikgu sekolah pening..alaahai~

filanastasia berkata...

putri : mcm member aku cakap.. budak skarang dah jauh beza.. tanggungjawab diberi 100% pada cikgu nak didik.. giler la.. huhuh