Khamis, 8 Mac 2012

cubaan pertama...dan yg dah byk kali cuba...

as'salam..
nak tau...sebenarnya cek nab mmg suka sgt dgn rojak petis...
tp sejak duk pahang ni,cek nab x dpt nak mkn lg..
kenapa??
sbb kat pahang ni diorg cuma jual rojak buah jek..
dgn rojak mee...
xde jual rojak petis...huhuuu..sedihnya...
sampai la aritu dah x thn sgt nak mkn,cek nab wat la sendiri..
(sebelum wat tepon mummy cek nab dulu mintak resepi..hahaha)
akhirnya berjaya jugak la..tp tercair ckit kuahnya..
dan pedas tahap dewa punye...sampai cek nab yg kuat pedas pun berasap telinga..
so far,family in law kata "sedap tp klu kurg pedas lg sedap.." hahaha
giler ko! diorg dah la x mkn pedas2 neh...mmg la pening nak bertambah mkn rojak cek nab tu..
kat bwh ni cek nab tepek gambo rojak petis cek nab tu..sila jamu mata ye...
rojak petis home made by cek nab...hihihi




tu cerita cobaan pertama cek nab buat rojak...
yg ni plak yg dah byk kali cek nab buat...
Alhamdulillah family in law cek nab suke..
husband cek nab pun suke..
oleh kerana cek nab ni dah duk tepi sungai pahang,
maka senang la nak dpt ikan talapia sedap tu...
mmg sedap...klu xde kerapu@siakap,cek nab guna talapia je..
ehhh..korg nak tau pe bende yg ceknab wat?
IKAN MASAK STIM...
dulu ceknab mmg x mkn la ikan stim..
klu g mkn kedai,org order ikan stim,mesti daddy orderkan ikan msk lain utk ceknab..
hehehe...tp sejak cek nab dpt resepi ikan stim ni,pastu bl cuba sedap,
terus suka..hehehe..asalnye cuma nak pelbagaikan masakan jek..
(yela kan..cek nab ni duk umah mak mertua..klu msk benda yg sama,boring plak org tua tu makan..)
akhirnya,ia jd antara menu MESTI MASAK...seminggu atau dua minggu sekali...hehehe
ALhamdulillah...ni la rupa IKAN TALAPIA STIM tu..hehe
ikan talapia stim

 


ade lg tau...masakan ceknab yg family in law suke..anak2 sedara terutamanya..
Daging Masak Merah & Ikan Sweet Sour...
len kali cek nab amek gambo ltk kat cni ye...hihihi
ok bye..chow chin chow

4 ulasan:

Nur Izz berkata...

wahhh...
dah berjinak dengan talipia tu...
aku pun kalu pi sana msti jmpa talapia...
tp talapia dia x sama dgn d jhr... rasa dia lain tau... sbb kita talapia bela bermandi lumpur... di pahang dierg kalau bela pun sangkar! duk dlm sg.pahang jugak...

nampaknya x jauh beza penghijrahan ko dgn aku.. aku kna masak sndiri!! huhu... kalau malas tahap cipan pun masak jugak!! waduh...waduh... blh makan stik ja yg kat hotel tu.. adui, sakit.. lutut laki gini... ^_^

ain nazathul berkata...

hahaha...tau xpe ju...talapia kat cni diorg bela dlm sungai phg gak..mmg sedap..kdg2 bakar kosong jek...lumur garam,balut daun pisang,ltk atas kuali leper...mkn cicah dgn sambal kicap or air asam..adeiii..hahaha...aku ni msk la sbb duk dgn mak mertua..klu malas kang lain ceriat yg timbul..hahaha

filanastasia berkata...

baru jek lepas makan.. tp nampak rojak n talapia stim tu terus lapar semula.. adeii... antu la hang ni... dah bulat bertambah bulat ceq tau.. wakakakka

ain nazathul berkata...

hahaha..sis,sabo ek...nti kita jpe kita main msk2 eh..lm dah x main msk2 dgn sis..ekekeke